In 2018 hebben we Education Warehouse opgericht vanuit het principe 1 probeem is een probleem, 2 problemen zijn een (mogelijke) oplossing.

Probleem 1 Er is behoefte aan overzicht en inzicht in praktijkervaringen van scholen op diverse thema’s, maar het creëren en onderhouden daarvan is ontzettend veel, continu werk en vraagt om slimme technologie.

Probleem 2 Er is behoefte aan stageplekken en bedrijfsopdrachten voor studenten uit MBO, HBO en WO m.b.t. nieuwe technologieën en actuele onderwerpen, binnen (liefst) sociale organisaties en met aandacht voor de context van studenten.

Onze oplossing Een sociaal ondernemend leerwerkbedrijf dat de educatiesector in Nederland ondersteunt door relevante informatie slim te verzamelen, vast te leggen en te verspreiden.

Drie jaar later stellen we met trots vast dat het verbinden van de enorme berg werk met de leervragen van een diverse groep jongeren zorgt voor een win-win-win-win situatie.

Win 1 Inmiddels hebben bijna 100 jongeren uit het MBO, HBO en WO vanuit diverse opleidingen met ons gewerkt op basis van hun persoonlijke leervragen en ambities, in de vorm van (formele en informele) stages, praktijkopdrachten en extra curriculaire activiteiten. Zij geven aan veel te leren van het uitdagende werk, maar ook van de onderlinge, interdisciplinaire samenwerking, het contact met onze partnerorganisaties en de manier waarop we begeleiden.

Win 2 Inmiddels hebben we met meer dan tien verschillende projecten ons warehouse gevuld met meer dan 10.000 relevante voorbeelden, waarmee we duizenden educatie-professionals in Nederland hebben bereikt via ons eerste eigen platform delen.meteddie.nl en via onze vele partners in de sector.

Win 3 Onze aanpak met jongeren en slimme technologie levert steeds nieuwe informatie en inspiratie onze manier van samenwerken en voor onze partners, waardoor we met z’n allen steeds beter in staat zijn om educatie-teams op het juiste moment bij de juiste inspiratie, informatie en collega’s uit te laten komen.

Win 4 Door met studenten en opleiders te reflecteren op onze manier van werken en onze onderlinge samenwerking creëren we samen een rijkere leeromgeving die een brug slaat tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

Tegelijkertijd stellen we vast dat wij, samen met de studenten, opleiders en partners, heel veel leren over het creëren van een rijke en veilige leerwerkomgeving.

Zo ontdekten we:

- dat de bijdragen van jongeren, wanneer ze interdisciplinair samenwerken en vertrouwen, vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen boven ieders verwachtingen uitstijgen.

- dat de balans tussen vertrouwen, vrijheid en verantwoordelijkheid essentieel is en voor iedere jongere anders.

- dat, wanneer het lastig wordt door corona of persoonlijke omstandigheden, samen doorzetten met het oog op de bedoeling loont.

Ook ontdekten we hoe lastig het soms is voor jongeren die vertrouwen op het systeem om om te gaan met de onlogische en allerminste wetenschappelijk verklaarbare grillen van de praktijk en aan de andere kant hoe lastig het is voor jongeren die het systeem niet (meer) vertrouwen om dat vertrouwen weer op te bouwen in de werkomgeving.

Wat we samen leerden is het creëren en onderhouden van een veilige, inspirerende en effectieve leeromgeving voor jongeren geen kattepis is. Aandacht, begrip van de context en pedagogisch-didactisch vermogen zijn essentieel.

Over die ervaringen wilden wij graag uitwisselen met andere leerwerkbedrijven die jongeren inzetten vanuit dit win-win-win-win principe. Dus gingen we op zoek en stelden we onszelf en onze omgeving de vraag: Wat maakt een goed leerwerk/stagebedrijf?

Het was even zoeken, maar we vonden verschillende inspirerende bedrijven in allerlei sectoren, zoals voedsel, media en IT. Ook vonden we Bureau Brand, gespecialiseerd in goede stages, en TalentZ.nl, een platformen dat studenten en bedrijven matcht.

In alle gesprekken ontdekten we dat het voor studenten lang niet makkelijk is om in te schatten bij welke bedrijven zij een voor hen passende en verrijkende stage kunnen vinden. Noch of er sprake is van een veilige werksfeer en hoeveel aandacht en ruimte er is voor persoonlijke ontwikkeling. In het MBO bewaakt de SBB gelukkig de ondergrens, maar alleen via via kom je er (met wat geluk) achter wat een bedrijf jouw werkelijk te bieden heeft.

Kan dat niet anders vroegen we ons met onze studenten en al deze partijen af? Daarover willen we graag het gesprek aan met studenten, bedrijven en de overheid. Want we zouden allemaal niet voor minder moeten willen gaan dan een win-win-win-win situatie en die creëren we alleen al doende en in verbinding met anderen.

Wat maakt een goede stage/leerwerkplek?