Gebruik je levenservaringen om jezelf neer te zetten

Je bent een expert in iets, of je dat iets nu kunt bewijzen of niet.... Het is onder andere de kunst hoe jij jezelf hierin neer zet naar je omgeving. Durf jij met jouw ervaringen en kennis naar buiten te treden of stel jij je liever bescheiden op en blijf je op de achtergrond en in de marge bezig waar jouw specialisatie niet of nauwelijks opgemerkt wordt. Je zou bijna denken dat dit een marketingverhaal wordt of is. I've got news for you.... dat is het ook.


Hoe kan een ander persoon weten wat jouw specialisatie is als jij die liever voor jezelf houdt?

Dus.. je mag met jouw specialiteit naar buiten treden. Ik zie je nu denken; maar er zijn mensen die dit wat ik goed kan nog veel beter kunnen. Ja dat klopt! Die zijn er. Het verschil met die anderen is dat zij dit niet doen op de manier waarop jij je specialiteit inzet en dat maakt jou uniek. Of het nu een groot onderdeel of een klein stukje is, dat maakt niet uit. Zet het gewoon in en laat aan de wereld zien wat jij gedaan hebt met jouw levenservaringen en hoe jij dit toepast in je dagelijkse leven. Er zijn meer dan genoeg mensen die hier belangstelling voor hebben.

Specialist zijn

Waar jij als jonge generatie een specialist bent in bijvoorbeeld het gebruik en toepassen van social media in je leven heeft de oudere generatie hier nauwelijks kennis over. Zijn zijn dan weer meer als jouw generatie specialist in het opbouwen ( sparen) van kapitaal om dat ze dit in hun leven vanuit crisis periode geleerd hebben om te doen.


Hoe maak je de vergelijking, waar zet je het tegen weg?

Waar je twintig jaar geleden een specialist werd door studie en (theoretische) kennis en daar vervolgens iets mee gedaan hebt, ben je in dit verhaal een specialist door jezelf te vergelijken met een ander en daarmee te zien wat jij wel kunt en de ander niet of minder. Laat ik een voorbeeld geven uit de dagelijkse praktijk. Hoeveel van de oudere generatie ( 40 - 75 jr) verdienen hun geld (miljonair of niet dat maakt niet uit) met of via social media? Social media is hier dan; Facebook, Instagram, TikTok, YouTube en Snapchat. Die personen zijn volgens mij op één hand te tellen.


Hoe kan ik mijn specialisatie gebruiken of inzetten?

Zet jouw kennis in om bijvoorbeeld de business van de oudere generatie meer bekendheid te geven via social media. Verhuur jezelf en je kennis aan dit soort bedrijven of privé personen. Jij bent immers de social media expert, dus laat je niet omver blazen door een andere definitie van specialist. Bewijs het gewoon de door het doen. De generatie waarmee jij gaat werken heeft helemaal geen tijd om zich hierin te verdiepen om dat ze andere prioriteiten hebben zoals kinderen opvoeden.

Verhoog je waarde!

Ik ken een persoon die een communicatieve functie binnen een bedrijf heeft gekregen zonder dat zij een diploma hiervoor had. De reden waarom zij aangenomen is door dit bedrijf lag in de manier van interviews afnemen en wat zij de afgelopen maanden op haar eigen social media kanaal heeft laten zien. Naar deze specialisatie was het bedrijf opzoek. Zij had geen kennis over SEO en andere ICT vaardigheden. Dat heeft zij gedurende het uitvoeren van haar nieuwe baan geleerd. Dus onderschat nooit je kennis en waarde voor een ander!


Verkoop je eigen specialisatie en leer verder...

Nu je dit gelezen hebt is de eerst volgende stap voor jezelf te gaan bepalen, als je dat al niet gedaan hebt, wat je specialisatie is en hoe je dit gaat inzetten in je huidige leven. In dat proces is het handig de je beschikt over, of mensen in je omgeving hebt die dit deels hebben, #kritischdenken #communiceren #probleemoplossendvermogen #creativiteit #samenwerken. Deze skills of vaardigheden helpen je om jouw specialisatie helder en concreet te maken voor jezelf zodat jij jezelf in de etalage kunt gaan zetten :-)

Succes en plezier in met proces hierin!

Marcel Derksen

Specialist zijn....